vandenilis – ateities degalai klaipėdos uoste
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija yra pasirašiusi sutartį su „MT Group“, kuri tieks žaliojo vandenilio gamybos ir stacionarios viešojo pildymo stotelės įrangą, ją montuos ir atliks visus paleidimo bei derinimo darbus. Šiuo metu vyksta teritorijos projektavimo darbai, vyksta viešųjų pirkimų procedūros aikštelės, kurioje stovės vandenilio gamybos įranga, darbų rangovui parinkti.
Žaliąjį vandenilį Klaipėdos uoste gaminti ir tiekti planuojama 2026-aisiais.
Griežtėjantys tarptautinių organizacijų bei nacionalinių institucijų aplinkosauginiai reikalavimai, vis aktyviau skatinamas perėjimas prie neutralumo klimatui ir gamtai ir kitos globalios tendencijos įpareigoja Klaipėdos uostą, organizuojant tolesnę veiklą, vykdant plėtrą bei planuojant vystyti uosto projektus, atsižvelgti į aplinkos būklę ir nuolat siekti ją gerinti. Tuo tikslu nuspręsta vystyti žaliojo vandenilio gamybos ir jo tiekimo projektą.
Nuo 2026 metų Klaipėdoje pradės veikti pirmoji Lietuvoje vieša vandenilio pildymo stotelė, kuria galės naudotis verslo įmonės ir gyventojai. Vandeniliu bus galima patogiai pildyti laivus, automobilius, sunkvežimius ir autobusus.
Žaliojo vandenilio gamybos ir jo tiekimo Klaipėdos uoste projektas pirmas ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse.
TECHNINIAI PARAMETRAI

VANDENILIO GAMYBOS STOTELĖ
PROJEKTO PROGRESAS
2023-2026 m.
2023 sausis
Gautas dalinis ES finansavimas

2023 gruodis
Poveikio aplinkai vertinimas
SU ATLIKTA POVEIKIO APLINKAI ATASKAITA GALITE SUSIPAŽINTI ČIA

2025
Statybos leidimas

2026
Vandenilio gamybos pradžia

FiNANSAVIMAS
Projektas įgyvendinamas pagal ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planą „Naujos kartos Lietuva“, finansuojamą Europos Sąjungos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės „NextGenerationEU“ lėšomis. Bendra vandenilio gamybos ir papildymo juo stotelių projekto vertė, planuojama, sieks apie 12 mln. Eur, ES lėšomis bus finansuojama apie 5,7 mln. Eur.
Dėl ES finansavimo pasirašytos dvi sutartys:
„Žaliųjų degalų (vandenilio) gamybos plėtra Klaipėdos Uoste“
PROJEKTAS Nr. 03-006-K-0002
Projekto „Žaliųjų degalų (vandenilio) gamybos plėtra Klaipėdos uoste“ tikslas – sukurti prielaidas anglies dioksido (kaip šiltnamio efektą sukeliančių dujų) emisijai Klaipėdos jūrų uoste bei Lietuvoje sumažinti. Projektas vykdomas siekiant įgyvendinti 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-01-13-01 „Diegti pažangias technologijas, palaipsniui mažinant iškastinio kuro naudojimą, teikiant prioritetą vandenilio technologijoms“ veiklą „Vandenilio gamyba ir panaudojimas“.
Projektas įgyvendinamas pagal ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planą „Naujos kartos Lietuva“, finansuojamą Europos Sąjungos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės „NextGenerationEU“ lėšomis. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai, ketinančiai uoste vystyti žaliojo vandenilio gamybos projektą, skirta 4 813 550 eurų parama. Bendra projekto vertė be PVM yra 6.876.500 Eurų. Už šią sumą planuojama įdiegti elektrolizerį su reikiama įranga, skirtą vandenilio gamybai.
Klaipėdos uoste vandenilis bus gaminamas naudojant polimerinių elektrolitų membranos (PEM) elektrolizerį, t. y. leidžiant elektros srovę tarp katodo ir anodo vanduo suskaidomas į vandenilį ir deguonį ir per PEM membraną išskiriamas vandenilis. Planuojamo uoste įrengti elektrolizerio galingumas sieks iki 2,25 MW. Planuojamas vandenilio gamybos pajėgumas: apie 530 tūkst. m3/metus 2025, 2026 metais, apie 560 tūkst. m3/metus 2027, 2028 metais, apie 830 tūkst. m3/metus 2029 metais, apie 1 400 tūkst. m3/metus 2030 metais ir vėliau.
Aplinkai draugiški Klaipėdos uoste pagaminti degalai visų pirma ir bus naudojami uosto reikmėms: statomas atliekoms iš uosto išplaukiančių ir į uostą atplaukiančių laivų surinkti skirtas laivas, jis bus varomas uoste pagamintu žaliuoju vandeniliu. Likusi pagaminto vandenilio dalis bus panaudota kitoms laivų, geležinkelio ir sausumos kelių transporto priemonėms užpildyti. Vandenilis bus prieinamas ir asmeniniams automobiliams papildyti.
Įgyvendinant šį projektą numatytos atlikti tokios veiklos:


„Viešųjų vandenilio punktų įrengimas Klaipėdos mieste“
Klaipėdos valstybinis jūrų uostas, įgyvendindamas „Žaliųjų degalų (vandenilio) gamybos plėtra Klaipėdos uoste“ projektą, siekia prisidėti prie 2021-2030 m. Nacionalinio pažangos plano (NPP), patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998, 6 tikslo „Užtikrinti gerą aplinkos kokybę ir gamtos išteklių naudojimo darną, saugoti biologinę įvairovę, švelninti Lietuvos poveikį klimato kaitai ir didinti atsparumą jos poveikiui“ bei jam pasiekti nustatyto 6.1 uždavinio „Didinti energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių dalį ir alternatyvių degalų vartojimą transporto sektoriuje, skatinti darnų įvairiarūšį judumą ir mažinti transporto sukeliamą aplinkos taršą“ įgyvendinimo.
Dėl minėtos priežasties nutarta įgyvendinti projektą „Viešųjų vandenilio pildymo punktų įrengimas Klaipėdos mieste“, kurio tikslas – sukurti prielaidas anglies dioksido (kaip šiltnamio efektą sukeliančių dujų) emisijai Klaipėdos jūrų uoste bei Lietuvoje sumažinti ir skatinti alternatyviųjų degalų naudojimą transporto sektoriuje. Projektas vykdomas siekiant įgyvendinti 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos susisiekimo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 10-001-06-01-01 „Skatinti alternatyviųjų degalų naudojimą transporto sektoriuje“ veiklos „Viešųjų vandenilio pildymo punktų įrengimas“.
Projektas įgyvendinamas pagal ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planą „Naujos kartos Lietuva“, finansuojamą Europos Sąjungos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės „NextGenerationEU“ lėšomis. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai, ketinančiai uoste įgyvendinti „Viešųjų vandenilio pildymo punktų įrengimas Klaipėdos mieste“ projektą, skirta 900 000,00 eurų parama. Bendra projekto vertė be PVM yra 2 900 000,00 eurų. Už šią sumą planuojama atlikti teritorijos paruošimo darbus ir įrengti viešai prieinamų dviejų vandenilio pildymo punktus. Žaliuoju vandenilio kuru bus pildomi viešojo transporto autobusai, lengvieji ir sunkiasvoriai automobiliai bei į uostą atplaukiantys ir čia dirbantys laivai.
Šiuo metu, yra pradėtas įgyvendinti „Žaliųjų degalų (vandenilio) gamybos plėtra Klaipėdos uoste“ projektas, kuriuo numatyta įdiegti elektrolizerį su reikiama įranga, skirta vandenilio gamybai.



VANDENILIO GAMYBOS VIETA – Nemuno g. 40
jūs KLAUSIATE – mes ATSAKOME
Atsakymai į dažniausiai su vandenilio gamyba susijusius klausimus.
Vandenilis (H2) – bespalvės, bekvapės dujos. Tai labiausiai paplitęs cheminis elementas ir sudaro net 75 proc. visatos masės. Dažniausiai vandenilis sudaro įvairius cheminius junginius su kitais elementais – jis yra pagrindinis vandens, mineralų ir rūgščių elementas.
Vandenilis gali būti naudojamas kaip alternatyvus kuras įvairiose pramonės šakose, namams šildyti. Jis yra svarbus chemijos gamyboje ir perdirbant. Ateityje vandenilio bus gaminama vis daugiau ir daugiau – jis bus naudojamas transporto bei metalo pramonėje, sintetinių degalų, trąšų gamyboje, reikšmingai prisidės mažinant išskiriamo CO2 kiekį bei didinant energetinę nepriklausomybę.
Tiek mokslas šioje srityje, tiek technologijos, taikomos vandenilio gamybai, šiandien yra labai pažengusios. Vandeniliu varomos transporto priemonės jau rieda gatvėmis, jis testuojamas kaip šaltinis namams šildyti, įvairiai pramoninei technikai.
Žaliasis vandenilis gaminamas taikant inovatyviausias technologijas, jį gaminant naudojamos aukščiausio lygio sistemos. Tad esant bet kokiam nuotėkiui, kurio tikimybė labai menka, jis iškart būtų užfiksuotas, o visos sistemos – stabdomos.
Vandenilį 1766 m. atrado anglų mokslininkas Henris Kavendišas. 1888 m. pasitelkus elektrolizerį ir leidžiant elektros srovę per vandenį, elektrolizeryje vandens molekulėms skylant į deguonį ir vandenį buvo pagamintas pirmasis vandenilis.
1960–1970 m. dėl išaugusio elektros poreikio bei atsiradusių pigių gamtinių dujų buvo pradėta vandenilio gamyba iš iškastinio kuro, dažniausiai – gamtinių dujų. Šiuo būdu išgaunamas pilkasis ir mėlynasis vandenilis, tačiau tokiu būdu pagamintas jis prisideda prie globalinio atšilimo.
Vandenilį gaminant iš atsinaujinančių energijos išteklių, pvz., vėjo ar saulės, galima itin sumažinti CO2 emisijas ir oro taršą. Toks vandenilis laikomas žaliuoju. Jis gaminamas vandens elektrolizės būdu, naudojant elektros energiją, gautą iš atsinaujinančių elektros išteklių. Tai – švarus vandenilio gamybos būdas, išskiriantis ypač mažą kiekį anglies dvideginio (CO2), palyginti su kitais vandenilio gamybos būdais.
Klaipėdos uoste elektrolizės būdu, naudojant polimerinių elektrolitų membranos (PEM) tipo elektrolizerį, bus gaminamas žaliasis vandenilis. Įrenginys vandeniliui gaminti bus sumontuotas standartiniame 40 pėdų jūriniame konteineryje. Vandenilio gamybos įrangai Klaipėdos uoste planuojamas elektros poreikis – 3 MW.
Per parą Klaipėdos uoste planuojama pagaminti apie 500 kilogramų vandenilio.
Poveikio aplinkai vertinimo ataskaitoje pateikiama, kad vienam kilogramui vandenilio pagaminti reikia apie 22-23 litrų vandens. Per parą pagaminus 500 kilogramų vandenilio, prireiktų maždaug 11 m3 vandens. Įrangai dirbant pilnu pajėgumu ir per metus pagaminant apie 127 tonas vandenilio, vandens poreikis siektų apie 4200 m3. Į šį kiekį įskaičiuotas vanduo skirtas vandenilio gamybai, vandens demineralizacijai ir įrenginių aušinimui. Jei šį sunaudojamo vandens kiekį palygintume su standartine automobilių plovykla, žaliojo vandenilio gamyba uoste sunaudos maždaug 10 kartų mažesnį vandens kiekį nei plovykla.
Vandeniliui gaminti bus naudojamas AB „Klaipėdos vanduo“ tiekiamas vanduo, taip pat vanduo skirtas įrenginių aušinimui.
Atliekant poveikio aplinkai vertinimą, analizuotos dvi potencialios vietos Klaipėdos uoste, kuriose būtų planuojama žaliojo vandenilio gamyba ir papildymo juo punktai – buvusioje Klaipėdos uosto Laivų eismo tarnybos teritorijoje (Nemuno g. 8A, Klaipėda) ir Uosto direkcijos laivyno bazėje (Nemuno g. 40, Klaipėda).
Poveikio aplinkai vertinimo ataskaitą nagrinėjusios ir išvadas dėl planuojamos veiklos pateikusios įstaigos – Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos ir Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Klaipėdos departamentas pateikė teigiamas išvadas dėl abiejų alternatyvų, Klaipėdos miesto savivaldybės administracija palankiau vertino pirmos vietos alternatyvą, o Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Klaipėdos teritorinis skyrius, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos pateikė teigiamas išvadas dėl antros vietos alternatyvos. Aplinkos apsaugos agentūra, įvertinusi visų šių įmonių išvadas, nusprendė, kad tinkamesnė vieta šiai veiklai vykdyti – teritorija, esanti Nemuno g. 40. Joje numatoma pastatyti vandenilio gamybos įrenginius bei sistemą transporto priemonėms užpildyti. Žaliojo vandenilio gamyba yra planuojama 150 metrų ir didesniu atstumu nuo artimiausių gyvenamųjų namų. Aplinkos apsaugos agentūros pateiktoje išvadoje teigiama, kad toks atstumas yra visiškai saugus.
Renkant vietą, kur uoste būtų galima įrengti žaliojo vandenilio gamybos įrangą ir papildymo juo punktus, buvo įvertinti visi aspektai: Uosto direkcijai priklausantys ir šiuo metu neišnuomoti žemės sklypai, patogus priėjimas prie vandens vandeniliu varomiems laivams ir patogi vieta miesto viešajam transportui, privatiems asmenims atvykti vandeniliu papildyti transporto priemones.
Įrenginys vandeniliui gaminti bus sumontuotas standartiniame 40 pėdų jūriniame konteineryje. Pagal parengto techninio projekto sprendinius greta bus įrengti du vandenilio pildymo punktai.
Poveikio aplinkai vertinimo išvadą pateikusi Aplinkos apsaugos agentūra konstatavo, kad uoste planuojama vandenilio gamybos bazė nepriskiriama prie pavojingų objektų dėl numatyto nedidelio vienu metu planuojamų laikyti žaliavų/produktų kiekio. Klaipėdos uoste planuojamoje vandenilio gamybos bazėje vienu metu saugomo vandenilio kiekis neviršys 100 tonų, nebus tvarkomos pavojingos ar nepavojingos atliekos, nebus naudojamos trečiosios arba ketvirtosios grupės biologinės medžiagos.
Pagal Pavojingųjų medžiagų ir mišinių sąrašo, jų kvalifikacinių kiekių nustatymo ir cheminių medžiagų bei mišinių priskyrimo pavojingosioms medžiagoms kriterijų aprašo nuostatas, vandeniliui nustatyti 5 tonų ir 50 tonų kvalifikaciniai kiekiai, taikant žemesniojo ir aukštesniojo lygio reikalavimus.
Per parą Klaipėdos uoste planuojama pagaminti apie 500 kilogramų vandenilio.
Klaipėdos uoste pagamintas žaliasis vandenilis, visų pirma, bus naudojamas uosto reikmėms: statomas atliekoms iš uosto išplaukiančių ir į uostą atplaukiančių laivų surinkti skirtas laivas, jis bus varomas uoste pagamintu žaliuoju vandeniliu. Likusi pagaminto vandenilio dalis bus panaudota kitoms laivų, geležinkelio ir sausumos kelių transporto priemonėms užpildyti. Vandenilis bus prieinamas viešajam transportui ir asmeniniams automobiliams papildyti. Yra pasirašytas susitarimas su viena iš Klaipėdos uoste veikiančių krovos kompanijų, kuri norėtų savo lokomotyvui naudoti vandenilį. Kai kurios įmonės rodo susidomėjimą, nes mato potencialą ir ateityje planuoja naudoti vandenilį savo transporto parkuose.
Vandenilio gamybos ir papildymo pradžia planuojama 2026 metais.
Kretingos rajono Darbėnų seniūnijoje arba Naujojoje Akmenėje planuojama statyti metanolio ir žaliojo vandenilio gamykla turėtų iškilti 15 hektarų teritorijoje ir užimti apie 5 hektarų plotą. Per metus joje ketinama pagaminti 19,25 tūkstančių tonų vandenilio ir 100 tūkst. tonų e-metanolio.
Klaipėdos uoste bus gaminamas tik vandenilis. Per metus čia planuojama pagaminti apie 127 tonas vandenilio, o tai yra 150 kartų mažiau nei planuojama gaminti Kretingos rajone arba Akmenėje.
Klaipėdos uoste vandenilio gamybos įranga bus sumontuota standartiniame 40 pėdų jūriniame konteineryje, 0,06–0,08 ha dydžio teritorijoje.
Projektas įgyvendinamas pagal ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planą „Naujos kartos Lietuva“, finansuojamą Europos Sąjungos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės „NextGenerationEU“ lėšomis. Bendra vandenilio gamybos ir papildymo juo stotelių projekto vertė, planuojama, sieks apie 12 mln. Eur, ES lėšomis bus finansuojama apie 5,7 mln. Eur.
Dėl ES finansavimo pasirašytos dvi sutartys:
- Projektas „Žaliųjų degalų (vandenilio) gamybos plėtra Klaipėdos Uoste“ (skirta ES lėšų iki 4 813 550 eurų).
- Projektas „Viešųjų vandenilio punktų įrengimas Klaipėdos mieste“ (skirta ES lėšų iki 900 000 eurų).
Griežtėjantys tarptautinių organizacijų bei nacionalinių institucijų aplinkosauginiai reikalavimai, vis aktyviau skatinamas perėjimas prie neutralumo klimatui ir gamtai ir kitos globalios tendencijos įpareigoja Klaipėdos uostą, organizuojant tolesnę veiklą, vykdant plėtrą bei planuojant vystyti uosto projektus, atsižvelgti į aplinkos būklę ir nuolat siekti ją gerinti.
Klaipėdos universiteto mokslininkai, vertinę Klaipėdos uosto veiklos, transporto ir laivybos emisijas į aplinką bei pateikę rekomendacijas, taip pat akcentavo, kad ateityje perėjimas prie vandenilio ir kitų alternatyvių degalų rūšių leistų artėti prie nulinių emisijų.
Iki 2030-ųjų vandenilis Europos Sąjungoje turi tapti neatsiejama integruotos energetikos sistemos dalimi, o Lietuva kelia tikslą iki 2030-ųjų pasiruošti gamtinių dujų sistemos transformacijai, pritaikant infrastruktūrą atsinaujinančios energijos transportavimui. Tikslas – kad Lietuvos dujotiekiais tekėtų ne tik gamtinės dujos, biometanas, bet ir žaliasis vandenilis.
Šiandien jau išspręstas klausimas, kaip saugiai vandenilį gaminti, jį sandėliuoti ir vykdyti krovos procesus. Klaipėdos uostas nebus išskirtinis, gaminantis vandenilį pramoninėje teritorijoje, įsikūrusioje netoli gyvenamųjų namų. Pavyzdžiui, mūsų kaimynai latviai vandenilio gamyklą yra įrengę vos šimto metrų atstumu nuo gyventojų, o vieną iš Vokietijoje veikiančių vandenilio gamyklų ir profesiniam tobulinimui skirtą centrą skiria tik gatvė.
Pagal Nyderlandų Karalystės Nacionalinio visuomenės sveikatos ir aplinkosaugos instituto parengtą dokumentą „Rizikos vertinimu pagrįsti vandenilio pildymo stočių saugūs atstumai“ (ol. Risico- en effectafstanden waterstoftankstations), kai per parą pagaminama 1 000 kg vandenilio, o vandenilio pildymo stočiai dujinis vandenilis tiekiamas vamzdynu ar pagaminamas vietoje, siūlomi saugūs atstumai – 35 m.
Jungtinėje Karalystėje testuojamas projektas, kurio metu vandenilis diegiamas į gyvenamuosius namus jiems šildyti. Buityje katilai keičiami vandenilinėmis technologijomis.
Na, o Japonijoje vandenilio degalinės stovi prie pat gyvenamųjų dangoraižių.
Šiuo metu Europoje jau veikia apie 200, dar per 60 vandenilio pildymo stotelių Europoje yra statomos.
kuras. kurį renkamės?
VANDENILIO SAVYBĖS
PASAULIO PAVYZDŽIAI







